Eventportalen i Dynamics Marketing

Dynamics 365 och Event Marketing Portal

I Microsoft Dynamics 365 Marketing finns det ett spännande område som få konkurrenter med traditionella marknadsföringsverktyg tävlar med, nämligen Event Management. Här sticker Dynamics 365 Marketing ut med stöd för evenemang, sessioner, QR-koder, incheckningar, talare, sponsorer, fasciliteter, väntelistor, eventportaler och mycket mer.

Inledningsvis kommer du att bli ganska imponerad! Dynamics 365 Marketing använder Dynamics 365 Portal som standard som en plattform för själva Eventportalen. Det är väldigt enkelt och intuitivt att ange händelseinformation med dess innehåll / data och sedan med knappen “Go live” publicera hela evenemanget på portalen. Genom att använda Dynamics 365 Portal får du också funktionalitet för att registrera, logga in och hantera lösenord. Svårt att föreställa sig ett snabbare sätt att “få upp något” snabbt!

Nästa fråga att fundera över är hur man anpassar evenemangsportalen så att den uppfyller alla data- och designkrav. Spontant tror man förmodligen att detta görs i Dynamics 365 Portal och den struktur som finns där med möjlighet att utveckla logik och dataåtkomst (med t.ex. Liquid kod). Naturligtvis fullt möjligt! Men den vanliga uppfattningen idag verkar vara att utnyttja möjligheten att exportera frontend till Eventportalen (som är baserad på Angular, ett ramverk, med java-skript och css-filer) och sedan kunna redigera Eventportalen i ditt personligt favoritverktyg, till exempel Microsoft Visual Studio.

När du är klar med dina portaljusteringar har du i princip två val att välja mellan. Antingen importerar du Angularstrukturen till Dynamics 365 Portal och fortsätter att låta Dynamics 365 Portals vara värd för Eventportalen, eller så går du en annan väg och låter ditt eget CMS (Content Management System) vara värd för Eventportalen.

Det senare alternativet verkar vara förstahandsvalet idag.

Peter Gynnerstedt

Peter Gynnerstedt